RC Recenze: Dnem i nocí

Kniha : Dnem i nocí
Autorka : Gwen Hayes
Počet stran : 344
Vazba : Hardback
Vydáno : 2012/06
Nakladatelství : Baronet

Sedmnáctiletá středoškolačka Theia se jedné noci stane svědkem něčeho zvláštního -- kolem jejího okna se snese z oblohy hořící člověk. Začne se s ním setkávat ve svých snech, v nichž se za ním vydává do podsvětí, ale i ve dne, protože z Hadena se stane její spolužák. Haden, poloviční démon, který má v budoucnu převzít vládu nad podsvětím, se do světa lidí původně vypravil pro nevěstu. Vybral si Theiu, ale nepočítal s tím, že ho setkání s ní začnou měnit a že pozná skutečné city. Přehodnotí sice svůj původní záměr, ale je tu ještě jeho matka, krutá a bezcitná vládkyně podsvětí, pro niž změna plánů nepřipadá v úvahu. Nastane proto boj – boj o svobodu, o lásku, o duši… a někdy i o holý život.

*******
První pohled, aneb mé očekávání
Tato kniha mi do oka padla náhodně, ale ihned mě zaujala. Podle anotace knihy vypadala opravdu zajímavě a já na ni byla docela hodně zvědavá.

Obálka, aneb co je hned po příběhu na knize to nejdůležitější
O obálce této knihy nemůžu říci, že se mi nebílí. Musím ale říci, že původní verze se mi líbí více. Na druhou stranu si ale myslím, že obálka zaujmout dokáže. Rozhodně není špatná a k ději se určitě hodí.

Něco málo o spisovatelce, aneb kdo má tuto knihu vůbec na svědomí
Gwen Hayes žije na pacifickém severozápadě s manželem, jejich dětmi a domácími zvířaty. Píše příběhy pro dospívající a dospělé čtenáře o lásce, pocitu úzkosti a zachraně světa. Gwen je čtenářka, spisovatelka a milovnice pop kultury.

Vzhůru k příběhu, aneb o čem kniha vůbec je
Všechno se změnilo tu noc, kdy Theia uviděla padat z oblohy hořícího člověka. Zažila něco, co bylo prostě nemožné a co všechno to, co znala, naprosto popíralo. Tato noc byla jasným zlomem v jejím životě. Od té doby už nezažila na dlouho klid. Hlavně její sny se staly skutečně zajímavými. Vždy poté, co usnula, se vzápětí probudila na zcela zvláštním místě, které se vždy při další noční návštěvě změnilo. Jen jedno zůstalo stejné a to tajemný mladý muž, ve kterém se Theia absolutně nevyznala. Něco ji k němu ale stále táhlo. Má něco společného ten hořící muž, který se v zápětí rozpadl v prach s tímto okouzlujícím trochu až nebezpečným mladým mužem?

Theia je sedmnáctiletá středoškolačka, která žije pouze v poloviční rodině. Její matka zemřela ihned po porodu. Thaia tedy žije pouze se svým otcem. Spíše než žije, přežívá. Má sice všechno, jenže ne podle svých měřítek, ale podle měřítek jejího otce. Na Theu je totiž hrozně přísný, čímž se ji snaží vychovat co nejlépe. Naneštěstí má Thaia v sobě i kus své maminy, díky níž je její povaha prudší a divočejší než si samozřejmě její otec přeje...

Příběh byl rozhodně napínavý, v některých situacích byla kniha i strašidelná, místy i trochu hororová. Upřímně nemám ráda horory, v této knize mi to ale zas až tak nevadilo. Pokud to lze říci, těch hororových prvků tu, alespoň pro mě, bylo takové to přiměřené množství. Ale řeknu vám, někdy jsem se i trochu bála.

Tajemný muž padající z oblohy, tajemný muž v obleku v jejích snech nesnech. Jaký to je pro Theiu šok, když toho svého pana tajemného uvidí jednoho dne ve škole. Jsou tu dvě vysvětlení, jak může nového spolužáka znát - má až moc bujnou fantazii, anebo je všechno pravda. Jenže druhé řešení není zrovna moc pravděpodobné, protože Haden dělá jako by nikdy s Theiou ve "snech" netančil, zkrátka dělá jako by ji vůbec neznal. Jeho chování je Theie rozhodně nepříjemné, hlavně když se ji jakoby snaží od sebe svým chováním odstrčit.

Jak už je tomu zvykem, Theia nezabírá ve škole zrovna nejlepší postavení. Když byste se někoho náhodou na ni zeptali, s určitostí by odpověděli :" To je ta, co hraje na housle?" Pro Theiu jsou ale oporou její dvě kamarádky, drsná až trochu nemilá Donny a milá Amelie, která v sobě skrývá docela zajímavé a nevšední nadání. V příběhu hraje taky velkou roli "paní" Varnie. Tato osoba je velice zajímavá a rozhodně v některých situacích docela hodně potřebná...

Theiu Haden neustále přitahuje a je naprosto jasné, že i ona jeho. Jenže on si od ní drží odstup, který mnohokrát poruší. Neustále jí ale opakuje, že by se od něj měla držet dál. A taky to, že on pro ní znamená zkázu, ale že i ona bude znamenat zkázu pro něj. Hezky jim ten vztah začíná!

Pořádné napětí ve knize zažíváme až tehdy, když se setkáváme se samotnou matkou Hadena. Nečekejte ale žádnou paní v letech se zástěrou na těle, měchačkou v ruce, jak dělá nedělní oběd. Matka Hadena je totiž samotná vládkyně podsvětí, která se zrovna nestará o to, jestli stihne oběd včas. Pokud máte noční můry, pravděpodobně za tím totiž stojí ona. Není to žádná hodná osoba, ale pořádně zlá démonka. Jde z ní rozhodně strach. Nedivte se, když má kolem sebe samé kostlivce, lidi bez tváří a další všemožné kreatury jako sloužící.

Shrnutě
Příběh se mi líbil. Na jednu stranu jsme tu měli co dočinění zase s trošku jiným nadpřirozenem. Na druhou stranu se tu ale pořád řešil vztah mezi hlavními hrdiny, přičemž to někdy bylo až takové .. zdlouhavé. Co můžu určitě příběhu přičíst k dobru ale je, že se příběh nedal předvídat a mnohdy mě opravdu překvapil. Celkově by se dala kniha shrnout tak, že je v ní opravdu všechno - tajemno, napětí, akce, trocha toho hororu, lásky, vtipu,.. . Pokračování této knihy by mělo vyjít pod názvem Prokletí krve v říjnu a jsem na něj opravdu zvědavá, protože to všechno ještě neskončilo!

Tímto bych chtěla moc poděkovat nakladatelství Baronet za poskytnutí recenzního výtisku.

zdroj obálky a anotace : nakladatelství Baronet
zdroje užitých obrázků: weheartit.com